Oprichting Oracle WebCenter SIG
14 jun 2013 - Peter Aarts

Verschenen in OGh Visie zomer 2013
Na een enquĂȘte onder de leden van OGh en OBUG is 6 juni jl. de Oracle WebCenter Special Interest Group (SIG) van start gegaan. Peter Aarts, managing consultant Oracle WebCenter bij Quobell, is de trekker en initiatiefnemer van deze SIG. Peter is sinds 1984 werkzaam in de automatisering en heeft al vele rollen en functies vervuld. In het verleden heeft hij diverse projecten begeleid en oplossingen gerealiseerd rondom 'document handling'.
Oprichting Oracle WebCenter SIG
Oprichting Oracle WebCenter SIG
 

Na een enquête onder de leden van OGh en OBUG is 6 juni jl. de Oracle WebCenter Special Interest Group (SIG) van start gegaan.

Peter Aarts, managing consultant Oracle WebCenter bij Quobell, is de trekker en initiatiefnemer van deze SIG. Peter is sinds 1984 werkzaam in de automatisering en heeft al vele rollen en functies vervuld. Sinds 1994 is Peter actief in de wereld van Oracle technologie. In het verleden heeft hij diverse projecten begeleid en oplossingen gerealiseerd rondom 'document handling'. Als functioneel consultant c.q. ECM adviseur ondersteunt hij klanten bij de ingebruikname van WebCenter Content (voorheen bekend onder de namen Stellent en Oracle UCM).

Oracle WebCenter Suite behoort tot de Fusion Middleware stack van Oracle en bestaat uit vier hoofdproducten, te weten:

  • WebCenter Content
  • WebCenter Portal
  • WebCenter Sites
  • WebCenter Social.
Elk van deze producten vormt feitelijk weer een bundeling van functionaliteiten c.q. producten, te veel om in dit kader op te noemen.
 

Oracle WebCenter Content

WebCenter Content biedt een volwaardige invulling van het Enterprise Content Management speelveld en past prima binnen de SOA-architectuur die Oracle nastreeft. Het product Stellent is al sinds 1998 gebaseerd op components en services, en was daarmee haar tijd ver vooruit!

Oracle WebCenter Content vormt binnen de suite, maar zeker ook binnen de Fusion Middleware en Oracle Applications stack, het 'single point of thruth' voor de opslag en handling van ongestructureerde content. Als daar al twijfel over was binnen de Oracle community, dan is die voor mij op de Collaborate 2013 beurs in Denver weggenomen. Oracle WebCenter Content heeft een manifeste plek in het Oracle landschap en toekomstige versies zullen een steeds verdere integratie van de producten van de WebCenter Suite onderling en integratie met Applications tonen.
 

Oracle WebCenter Portal

WebCenter Portal vormt feitelijk de 'kapstok' voor front-end integratie: steeds meer applicatieportlets zullen beschikbaar komen om daarmee gepersonaliseerde intra-, extra- c.q. internetten op te zetten, waarbij 'self service' het sleutelwoord zal zijn. WebCenter Portal richt zich op de 'bekende gebruiker' die via WebCenter Portal op efficiënte wijze toegang krijgt tot zijn applicatieonderdelen en content, afgestemd op zijn specifieke taken.
 

Oracle WebCenter Sites

WebCenter Sites richt zich meer op de 'onbekende gebruiker', die door te navigeren over de site steeds meer van zijn interesses prijsgeeft en steeds bekender wordt maar uiteindelijk toch onbekend blijft totdat hij een aankoop of iets dergelijks doet. WebCenter Sites verzamelt en analyseert het klikgedrag van de gebruiker en biedt steeds weer nieuwe content aan op basis van dit gedrag.

Oracle WebCenter Social

WebCenter Social, de vierde productbundel uit de WebCenter Suite, geniet in de Benelux nog niet veel aandacht. Op Collaborate 2013 waren er enkele partners die WebCenter Social geïntegreerd hadden in hun mobile toepassing. Oracle liet zien hoe real-time collaboration in Applications geïntegreerd was met de social media van Social. WebCenter Social is momenteel alleen beschikbaar als cloud oplossing.

De Oracle WebCenter SIG zal aandacht geven aan die onderwerpen en producten waar de SIG-leden zelf om vragen. De eerste enquête heeft uitgewezen dat er voornamelijk behoefte is aan informatie rondom WebCenter Content, waaronder de mogelijkheden, de strategie, visie en roadmap, de inzet van WCC in grote omgevingen.

In de eerste SIG-meeting zijn dan ook voornamelijk voornoemde thema's besproken. Afsluitend zijn de thema's voor de volgende meeting bepaald. Verder zal ook de volgende SIG-bijeenkomsten voldoende ruimte zijn om ervaringen uit te wisselen. Persoonlijk heb ik de kennisuitwisseling met enkele WebCenter partners en klanten op Collaborate 2013 als zeer prettig ervaren. Het geeft een veel breder beeld van de mogelijkheden en toepassingen van WebCenter en de positie die je zelf in dat speelveld hebt. Ik hoop dat de eerste SIG bijeenkomst voor de deelnemers net zo leerzaam is geweest!
Belangstelling voor deelname aan de SIG WebCenter? Meld je dan aan via secretariaat@ogh.nl of paarts@quobell.nl.

Peter Aarts, Managing Consultant WebCenter, Quobell
WebCenter SIG Leader van OGh en OBUG.