Verslag Oracle Cloud Day 6 december 2016 in de RAI Amsterdam
12 dec 2016 - Hans Gerritse


Neil Sholay, Vice President Digital Business:
'Data is de brandstof voor groei van een organisatie'

Niet technologie maar informatie is nu de belangrijkste activa van een onderneming, stelt Neil Sholay, Vice President Digital van Oracle. "De focus moet worden verlegd van het hebben van data naar gedreven worden door data. Data is de brandstof voor groei van een organisatie." Sholay deed zijn uitspraak tijdens de Nederlandse editie van de Oracle Cloud Day, die dinsdag 6 december jl. in Amsterdam RAI werd gehouden.

De Oracle Cloud Day wordt dit jaar wereldwijd in ongeveer dertig landen gehouden. Met het eendaagse event wil Oracle klanten laten ontdekken hoe cloud-ecosystemen de digitale transformatie kunnen versnellen en hoe data-driven innovatie realiteit kan worden in hun organisatie. In zijn openingswoord sprak algemeen directeur René van Stiphout van Oracle Nederland dan ook de hoop uit dat "iedere deelnemer aan het eind van de dag minimaal één idee mee naar huis neemt dat hij in zijn organisatie kan toepassen."

Naast keynotes van Neil Sholay en 'trendwatcher' Vincent Everts en Blendle-oprichter Alexander Klöpping stonden verschillende parallelsessies op het programma, onderverdeeld in een aantal specifieke aandachtgebieden. In de hal van het RAI Congrescentrum presenteerden zich diverse partners van Oracle met hun (cloud)diensten. Evenals vorig jaar was ook de OGh prominent aanwezig op deze Oracle Cloud Day, die mede dankzij de combinatie met het Oracle Partner event in totaal zo'n twaalfhonderd deelnemers trok. De Oracle Partners woonden de plenaire sessies van de Oracle Cloud Day bij en kregen een apart programma van parallelsessies voorgeschoteld.




Steeds slimmer

"Alles om ons heen - elke structuur, community, systeem en al onze ondernemingen - verandert in ecosystemen waarin mensen, data en machines zijn verbonden en steeds slimmer worden", aldus Sholay. "In dat ecosysteem krijgt het potentieel van mensen de vrije loop en wordt het accent verlegd van het hebben van data naar gedreven worden door data. En de technologie maakt het leven mooier."

Oracle heeft al enkele jaren geleden drie 'Digital Beliefs' geformuleerd, vertelde Sholay, "en die staan nog steeds overeind." Deze drie 'digitale denkbeelden' van Oracle zijn:

  1. Interacties tussen mensen, plaatsen en dingen creëren waarde.
  2. Platforms en ecosystemen zijn het nieuwe vlak van concurrentie.
  3. Data is het fundament van Digital Business.

Data wordt wel eens bestempeld als 'de nieuwe olie', maar volgens Sholay gaat die vergelijking niet echt op. "Data is veel meer dan dat", benadrukte hij. "Data creëert meer data, terwijl olie alleen maar wordt opgebruikt en oliebronnen uitgeput raken. Data kan worden gebruikt door meerdere mensen en machines en op meerdere plaatsen tegelijk. De waarde van data stijgt bovendien wanneer ze wordt gecombineerd met andere data."



Karakteristieke kenmerken van een data-driven organisatie.


Sommige bedrijven zijn ontstaan als data-driven organisaties, stelde Sholay, met als bekende namen Uber, Facebook, Spotify, Amazon, AirBnB en uiteraard Google. Als voorbeeld van een bedrijf dat de digitale transformatie naar een data-driven organisatie maakt, noemde hij Manchester Airport, al moest hij toegeven dat hij evengoed Schiphol als voorbeeld had kunnen nemen. Hij had namelijk bij zijn aankomst in Nederland geconstateerd dat onze nationale luchthaven ook grote stappen heeft gezet richting 'Data Driven Airport'. "In tegenstelling tot heel veel andere organisaties, die weliswaar in het stadium verkeren van data verzamelen en opslaan, maar nog maar heel beperkt gebruik maken van die (big) data. Data-driven is veel meer dan big data."


Oracle Adaptive Intelligence

Oracle bouwt intelligente applicaties - "geen platform", bedrukte Sholay - die integreren met de bestaande technologie in een organisatie. "Deze Apps maken gebruik van Oracle's Data Cloud (met meer dan 5 miljard consumenten- en bedrijfsprofielen- https://cloud.oracle.com/en_US/data-as-a-service) en data in uw bedrijfsapplicaties. Met deze Apps haalt u het beste uit machine learning, menselijke input en rules-based besturingselementen." Oracle Data Cloud bevat op dit moment voornamelijk gegevens van Amerikaanse bedrijven en personen en daarmee is het gebruik van die intelligente apps vooralsnog beperkt tot de Verenigde Staten.

Sholay omschreef het data-driven bedrijfsmodel als' een partnerschap van mensen en machines'. "We hebben slimme mensen nodig die adviseren en beoordelen, slimme machines die automatiseren en uitvoeren en slimme organisaties die anticiperen. Ofwel organisaties die de transitie hebben gemaakt van het bezitten naar een data-driven organisatie, die slim anticipeert op basis van gerichte informatie en analyses die uit deze grote hoeveelheden data worden gehaald. "